Leo Fijen was de dagvoorzitter. Hij is presentator bij de KRO en schreef enkele succesvolle boeken waaronder 'De reis van je hoofd naar je hart'. En: "De weg naar de hemel ligt verborgen in je ziel."
Kees Waaijman - de mens als leerling. "Van de ene verbazing in de andere." Kees Waaijman is hoogleraar spiritualiteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen, directeur van het Titus Brandsma Instituut en lid van de Karmelorde. Freek de Jonge - zoekt en vindt niet. Hij hield een mini conference over "het menselijk verlangen." Naast zijn werk als cabaretier heeft Freek de Jonge ook enkele romans geschreven en twee films gemaakt. Het verlangen naar stilte In de huidige schreeuwerige en veeleisende samenleving is het niet eenvoudig rust en stilte te vinden. We moeten opnieuw een gezond en weldadig dagritme op het spoor komen. Door een goede balans tussen actie en contemplatie kun je weer dichterbij jezelf komen en het mysterie van het leven hervinden. Maar de stilte kan oorverdovend en vervelend zijn, omdat we juist dan onze innerlijke onrust ervaren. Hoewel rust en stilte geen tovermiddelen zijn, kan de wijsheid uit de kloostertradities ons helpen dit verlangen vorm te geven. Droom jij er van dat je langzaam leeft?
Wat hoop je te vinden in de rust en stilte? Hoe vind je de balans tussen actie en contemplatie? Actie & Contemplatie. Herman De Dijn - stilte is geen tovermiddel. "De band tussen actie en contemplatie." Herman De Dijn is hoogleraar aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte van de Katholieke Universiteit Leuven. Judith Herzberg - "Met de handen voor je oren." Voordracht uit eigen werk Judith Herzberg is dichteres, toneel- en prozaschrijfster. Haar werk wordt gekenmerkt door hoopvolle kanttekeningen bij het bestaan. Het verlangen naar verbondenheid Naast de verbondenheid met mensen, verlangen we ook naar een verbondenheid met het mysterie van het leven. Ook hier stuiten we op een contrast, want: "hoe verhoud ik me als individu tot het grotere geheel?" Misschien is eenzaamheid een groot woord, maar het is wel een actueel thema. Soms ervaren we een sociale eenzaamheid als we binnen onze gemeenschap geen geborgenheid ervaren. We kennen ook de fundamentele, innerlijke eenzaamheid, die hoort bij het leven. Wat hebben de kloostertradities ons hierover te vertellen? Ben jij opgenomen in een (werk)gemeenschap waar je je gezien voelt? Ken jij je eigen innerlijke eenzaamheid als bron van je spiritualiteit? Ervaar jij een verbondenheid met het grotere geheel? Individu & Gemeenschap
Conny Janssen Danst - "kluizenaars en kloosterlingen." Fragment uit de voorstelling 'in two minds' over de spanning tussen individu en gemeenschap. Typerend voor de danstaal van Conny Janssen is haar voorliefde voor contrasten. (lees verder hiernaast) |
Hilde Kieboom - "Bewogenheid" Vriendschap als voedende schakel tussen individu en gemeenschap. Hilde Kieboom is oprichtster van de Sint-Egidiusgemeenschap in Antwerpen. De leden van deze gemeenschap streven naar een verdraagzame samenleving en het uitbannen van armoede. Rabbijn Awraham Soetendorp - "Wijsheidsbronnen." Over zijn gedrevenheid om vanuit vriendschap de (wereld)gemeenschap te voeden en transformeren. Rabbijn Soetendorp heeft zich zijn leven lang ingezet voor vrede en met name voor kinderen. Hij is rabbijn van de Liberaal Joodse Gemeente te Den Haag. Het verlangen naar bezieling In de stilte en verbondenheid kun je je bezieling op het spoor komen. Elk mens is uniek en heeft iets waardevols aan de wereld toe te voegen. Het leven maakt een uitnodigend gebaar om in je kracht te gaan staan en richting te geven aan je bestaan. Je roeping volgen is een waagstuk, een proces van vallen en weer opkrabbelen, maar het geeft een rijk gevoel. In contrast daarmee kunnen we soms het idee hebben dat we alleen maar geven, waardoor we uitgeput raken. Hoe kunnen we blijven zoeken naar inspiratie in ons werk, zodat we niet alleen geven maar ook ontvangen? In het kloosterleven heeft men weet van de bronnen waaruit je kunt putten voor je bezieling. Hoe staat het met jouw balans tussen geven en ontvangen? Ervaar jij de waarde van jouw werk? Geef jij gehoor aan je roeping? Ontvangen & Geven Hakim en Karim Traïdia - "Roeping als waagstuk." Theater over een levensverhaal. Hakim Traïdia is mime speler en acteur (ook bekend van Sesamstraat). Karim Traïdia schrijft scenario's en regisseert films en theatervoorstellingen. Désanne van Brederode en Jan Marijnissen: "Van waarde zijn" Over het streven om vanuit ieders uniciteit een zinvolle bijdrage te leveren aan de wereld. Désanne van Brederode is filosofe en schrijfster, onder andere van de roman 'Ave verum corpus: Gegroet waarlijk lichaam.' Jan Marijnissen is bekend als leider van de SP. Hij voelt zich in zijn strijd tegen onrecht verwant met Franciscus van Assisi. Tussen de bedrijven door, van 's-morgens 09.00 uur tot laat in de namiddag was er in een belendende zaal de z.g.n. "reli-markt", waar alle congregaties en missionerende gemeenschappen zich aanboden aan de meer dan 1600 aanwezigen, met folders, boeken, tijdschriften, filmpjes en "powerpoint" presentaties, en "wat dies meer zij'. De Witte Paters en Witte Zusters waren ook van de partij: zie de foto' s. Al met al een zeer instructieven en 'gezellige" bijeenkomst, waar we bij elkaar weer eens frisse ideeën opdeden, en elkaar een riem onder het hart staken. De teksten van de conferenties worden spoedig gepubliceerd op de website van www.bewogenheid.nl |
|
Zoeken jullie iets?In de afgelopen jaren is er gewerkt aan de inventarisatie van alles wat er geleidelijk ontstaat aan nieuwe vormen van religieus leven. In onze inventarisatie onderscheiden we vier categorieën van verbondenen, bewegingen en gemeenschappen: 1. Geassocieerden en groepen van leken die min of meer rechtstreeks met religieuze instituten verbonden zijn.Tot deze categorie rekenen we onder meer kringen zoals de Familia Augustiniana, de Leken-Maristen, de Chevalier-verbondenen en de Franciscaanse Leken Orde in Nederland. 2. Communiteiten van religieuze instituten waar (geassocieerde) leken meeleven.We kennen binnen deze categorie ongeveer tien gemeenschappen; onder meer Priorij Emmaus en de Eleousacommuniteit van de Fraters van Tilburg. 3. Min of meer zelfstandige groepen of bewegingen en ‘andere vormen van erfgoed doorgeven’.Op dit vlak telt onze inventarisatie zeventien bewegingen, waaronder de Stichting Don Bosco Groep Nederland, de Catholic Worker Beweging, de Franciscaanse Beweging, Vereniging Scala en de "Missionaire Beweging van Afrika" (M.B.A.) geassocieerd aan de Witte Paters en Witte Zusters. 4. Min of meer zelfstandige religieuze leefgemeenschappen van (vooral) leken die een band hebben met religieuzen.Onze telling komt hier momenteel tot vijftien, waartoe we dan o.a. rekenen de Wonne, Gemeenschap de Hooge Berkt en de Nikola-kommuniteit. Gemeenschappen met meerdere groepen op verschillende plekken, zoals de Wonne en Emmaus, zijn daarbij slechts een keer meegeteld. Is dat alles?De groepen en bewegingen die wij binnen de bovenstaande categorieën hebben ingedeeld, sluiten zeker niet alles in van wat er zich op dit vlak manifesteert. Wij hebben ons beperkt tot die nieuwe vormen van religieus leven, die volgens ons een aanwijsbare band hebben met religieuze instituten of religieuzen in Nederland (soms ook daarbuiten wanneer een groepering grensoverschrijdend is). Pierre Humblet |
WEG NAAR BOVEN |
Op de foto hier boven zie je Anne
Marieke Schwencke en gastenzuster Imma bij het clarissenklooster in Megen.
Volgens zuster Imma past de ontvangst van gasten in de tijd van meer openheid.
De Clarissen besloten in de
jaren zestig om hun slotklooster ook open te stellen voor anderen. ,,Voorheen leefden we in afzondering om zo intens en zo
radicaal mogelijk voor God te leven", zegt ze. ,,De
ontvangst van gasten paste in een tijd van meer openheid. Bij ons is iedereen
welkom, vrouwen en mannen, gelovigen en ongelovigen, zolang ze maar komen voor
stilte en verdieping."Twan van Lierop. |
© Brabants Dagblad 021007. met dank. |
Webmaster-NL |